IIMگزارش پایش نوآوری ایران (IIM-2014) با هدف ارزیابی کلان وضعیت نوآوری در ایران بر اساس اطلاعات چهار سال اخیر شاخص نوآوری جهانی (GII) در دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران منتشر شد. این گزارش با هدف ارائه تصویری کلان و راهبردی از وضعیت نوآوری در ایران و فراهم‌آوردن شواهد سیاست‌گذاری تهیه شده است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است این گزارش به طور سالانه به حول و قوه الهی منتشر شود. خاطر نشان می‌گردد که گروه نگارش گزارش از بازخوردها و نظرات انتقادی و سازنده همه علاقمندان و متخصصان حوزه نوآوری استقبال نموده و سعی خواهد کرد آن‌ها در گزارشات آتی اعمل نماید.

 

خلاصه‌ای از نتایج گزارش پایش نوآوری  ایران ۲۰۱۴-IIM

با نگاهی به رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی در چهار سال اخیر می‌توان به وضوح سیر نزولی حرکت کشور در زمینه نوآوری را مشاهده کرد. رتبه کلی هر کشور در شاخص نوآوری جهانی بر اساس عملکرد در هفت رکن نوآوری بدست می‌آید. ایران از سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از کشورهای ارزیابی شونده در فرآیند ارزیابی شاخص جهانی نوآوری قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۱ ایران موفق به کسب رتبه پایین‌تر از متوسط شده است، لیکن در سال‌های بعد این رتبه روندی نزولی به خود گرفته است. افت رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی در سال ۲۰۱۴ به اوج خود رسیده است؛ به طوری که از میان ۱۴۳ کشور مورد ارزیابی، ایران رتبه پایین ۱۲۰ را کسب کرده است.

به جز ارکان سرمایه انسانی و تحقیقات و زیرساخت‌ها که ایران در آن‌ها حائز رتبه به نسبت خوبی شده است در سایر ارکان رتبه ایران بسیار ضعیف می‌باشد؛ به طوری که نسبت به کشورهای رقیب منطقه‌ای مانند عربستان و ترکیه، ایران از وضعیت خوبی برخوردار نمی‌باشد. ادامه روند نزول ایران با توجه به اهداف ترسیم شده در چشم انداز ۲۰ ساله کشور نتیجه‌ای جز دور شدن از اهداف کلان برنامه‌ریزی شده ندارد. لذا هوشیاری  و باور مسئولان کشور به خصوص دستگاه اجرایی به قابلیت‌ها و توان درونی و اتکاء بر دانش و فناوری داخلی بزرگترین اولویت حال حاضر کشور در حوزه نوآوری می‌باشد.

علاقمندان می‌توانند از طریق لینک زیر به متن کامل گزارش دسترسی پیدا کنند.

 

گزارش پایش نوآوری ایران ۲۰۱۴-IIM