گزارش پایش نوآوری ایران Capture۲۰۱۵(Iran Innovation Monitor-IIM 2015)، شماره دوم از سلسله‌ گزارش‌های سالانه پایش نوآوری ایران در دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران منتشر شد. هدف از این گزارش، ارزیابی وضعیت و ظرفیت عناصر گوناگون تاثیرگذار بر نوآوری ایران است، تا از این رهگذر بتوان شواهد تصمیم‌ساز و سیاست‌ساز را برای مسئولان کشور مهیا کرد. گزارش تحلیلی پایش نوآوری ایران ۲۰۱۵ دارای چندین مزیت است که به برخی از آنها در ادامه اشاره شده است:

  • مطالعه روند تغییرات نوآوری ایران در چهار سال گذشته (۲۰۱۲ الی ۲۰۱۵)
  • استفاده از معیارها و شاخص‌های استاندارد بین‌المللی مبتنی بر گزارش‌های سالیانه «شاخص چهانی نوآوری (Global Innovation Index-GII
  • مقایسه مبسوط و هدفمند ایران با کشورهای جهان و کشورهای حاضر در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴
  • تحلیل و بیان معنای اعداد و ارقام و روندها
  • محاسبه و تحلیل کارائی نوآوری کشور نسبت‌ به سایر کشورها مبتنی بر روش‌های تحلیل پوششی داده‌ها (Data Envelopment Analysis-DEA)
  • استفاده از منابع آماری بین‌المللی معتبر و به‌روز

خاطر نشان می‌گردد که گروه نگارش گزارش از بازخوردها و نظرات انتقادی و سازنده همه علاقمندان و متخصصان حوزه نوآوری استقبال نموده و سعی خواهد کرد آن‌ها در گزارشات آتی اعمل نماید.

خلاصه‌ای از نتایج گزارش پایش نوآوری ایران ۲۰۱۵(IIM 2015)

روند نوآوری ایران از سال ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ نزولی است و خوشبختانه در سال ۲۰۱۵ یعنی ششمین سال حضور ایران در گزارش شاخص نوآوری جهانی، شاهد ارتقاء رتبه و امتیاز ایران می‌باشیم. رتبه ایران در سال ۲۰۱۲ در جایگاه به نسبت نامناسب ۱۰۴ قرار گرفته است، در سال ۲۰۱۳ شرایط بدتر شده و رتبه ۱۱۳ به دست آمده است و در نهایت در سال ۲۰۱۴ رتبه ۱۲۰ از بین ۱۴۳ کشور که بدترین جایگاه ایران تا کنون است، حاصل شده است. اما سال ۲۰۱۵ شرایط فرق کرده است و رتبه کشور ۱۴ پله صعود داشته و در بین ۱۴۱ کشور در جایگاه ۱۰۶ جهان قرار گرفته است. اگرچه این جایگاه نیز برای ایران مناسب نمی‌باشد، ولی همین که در طی یک سال ایران توانسته است ۱۴ پله وضعیت خود را بهبود بخشد، امیدوار کننده است. روند تغییرات امتیازهای ایران نیز در نوع خود جالب است. امتیاز ایران در سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ به ترتیب ۲۷٫۳، ۲۷٫۳ و ۲۶٫۱۴ بوده است و در سال ۲۰۱۵ ایران توانسته است امتیاز ۲۸٫۳۷ را کسب نماید. تغییرات امتیازها نیز روندی مشابه با تغییرات رتبه دارد، اما دامنه تغییرات کمتر می‌باشد.

در میان رکن‌های مورد بررسی، عملکرد رکن‌های خروجی با رشد ۲۰ پله‌ای در رتبه و ۲٫۹۵ در امتیاز، وضعیت بهتری را نسبت به عملکرد رکن‌های ورودی دارند. رکن سرمایه انسانی و تحقیقات با رتبه ۴۶ و امتیاز ۳۷٫۱ بهترین عملکرد را داشته و پس از آن رکن زیرساخت با رتبه ۶۸ و امتیاز ۳۹٫۹ قرار گرفته است؛ همچنین رکن پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب و کار بدترین عملکرد را در میان رکن‌ها داشته‌اند و با رتبه ۱۳۹ و امتیاز ۲۹٫۹ و نیز رتبه ۱۳۰ و امتیاز ۲۲٫۶، مانع بیشتر بهتر شدن رتبه و امتیاز نهایی کشور شده‌اند.

در عرصه منطقه‌ای، وضعیت کشور نسبت با کشورهایی نظیر عربستان و ترکیه کمی بهتر شده است. به نحوی که رشد ۱۴ پله‌ کشور با تنزل ۵ پله‌ای عربستان و ۴ پله‌ای ترکیه همراه بوده است. ولی همچنان فاصله رتبه ۱۰۶ ایران با رتبه ۴۳ عربستان و ۵۸ ترکیه، فاصله معناداری دارد.

علاقمندان می‌توانند متن کامل گزارش را در لینک روبرو مطالعه کنند- IIM-2015