درس آشنایی با مدیریت زنجیره تأمین

مدرس: میر سامان پیشوایی
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران

RTEmagicC_SCM_01.jpg[1]توضیح: امروزه تغییرات در عرصه کسب و کار و صنعت در سطحی وسیع­تر و با سرعتی بیشتر نسبت به گذشته در حال وقوع است. این روند در کنار مسائلی مانند جهانی شدن، بالا رفتن سطح انتظار مشتریان و قوانین سخت­گیرانه محیط­زیستی و اجتماعی حاکم بر فعالیت­های صنعتی و اقتصادی موجب افزایش هر چه بیشتر سطح رقابت در بازار ارائه خدمات و محصولات شده است. مشتریان به دنبال کالاها و خدماتی هستند که می­توانند به نیازهای خاص آن­ها پاسخ دهد و از سوی دیگر شرکت­ها به جای کسب سودهای کلان در کوتاه مدت به دنبال خلق مزیت­های رقابتی با هدف بقاء بیشتر در بازار هستند.

برای پاسخ به این تغییرات، فلسفه­ های مدیرتی، تولیدی و عملیاتی متفاوتی توسط محققان و خبرگان صنعت توسعه داده شد. اما بعد از تجربه بسیاری از این فلسفه­ ها محققان و خبرگان صنعت به این نتیجه رسیدند که ادامه بقاء در بازار تنها بهبود فرآیندهای داخلی و انعطاف پذیری در قابلیت­ های شرکت کافی نیست، بلکه می­ بایست تامین ­کنندگان قطعات و مواد، تولید­کنندگان و توزیع­ کنندگان محصولات در یک بستر مشترک و به منظور ارائه بالاترین ارزش به مشتری به فعالیت­ بپردازند. این تفکر باعث بوجود آمدن مفهومی نوین به نام «زنجیره تأمین» شد. این مفهوم جدید که با اقبال کم نظیر محققان و صنعت­گران روبرو شده بود به سرعت در عرصه آکادمیک و صنعت رشد پیدا کرد و هم­اکنون کمتر شرکتی را می­ توان یافت که بخشی از برنامه­ های استراتژیک خود را به مباحث مرتبط با مدیریت زنجیره ­تأمین اختصاص نداده باشد. در این بین اثربخشی برنامه­ های بهبود مرتبط با زنجیره ­تأمین نیز نقشی اساسی در گرایش روزافزون به موضوعات مرتبط با زنجیره­ تأمین داشته است.

درس  (دوره کوتاه مدت) آشنایی با مدیریت زنجیره‌ تأمین گام اول در راستای آشنایی با مفاهیم مرتبط با حوزه مدیریت زنجیره ‌تأمین می‌باشد. این درس صرفا یک آشنایی مقدماتی را برآورده کرده و برای تسلط بر مدل‌ها و ابزارهای این حوزه لازم است دروس پیشرفته‌ تر مورد توجه قرار گیرند.

 

اهداف درس:

–  ایجاد درک صحیح از فلسفه پیدایش و ماهیت مدیریت زنجیره ‌تأمین

–  شناخت تمایزات مدیریت زنجیره‌ تأمین با سیستم‌ها و روش‌های تولید و مدیریت عملیات سنتی

– شناخت اجزا و مسائل مدیریت زنجیره تأمین

–  شناخت رویکردهای کلی پاسخ به مسائل مدیریت زنجیره تأمین

اسلایدهای بخش اول درس قسمت اول و قسمت دوم