ترجمه کتاب «مغز جهانی؛ نقشه راه شما برای نوآوری سریع‌تر و هوشمندتر در یک جهان شبکه‌ای» تالیف نامبیسان و ساهنی به ترجمه  میر سامان پیشوایی، علیرضاcapture غفاری مقدم، مهسا سلسبیل، محدثه کلانتری و لیلا داوودی‌زاده توسط انتشارات سروش دانش منتشر شد. این کتاب  یکی از بهترین کتب در حوزه نوآوری باز می‌باشد که با بهره‌گیری از یک دید سیستمی مناسب سعی در تبیین مدل‌های گوناگون نوآوری باز دارد. کتاب مذکور یک نقشه‌راه عملیاتی برای پیاده‌سازی نوآوری باز در سازمان‌ها را پیش‌روی خوانندگان قرار می‌دهد. پرداختن به مدل‌های گوناگون نوآوری باز امکان بهره‌گیری از محتوای کتاب را در صنایع و کسب و کارهای مختلف فراهم آورده است. این کتاب علاوه بر اینکه به عنوان یک منبع ارزشمند جهت بهره‌گیری از نوآوری باز در دنیای عمل می‌تواند مورد استفاده مدیران و کارشناسان قرار گیرد، به عنوان یک متن قابل اتکاء برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های‌ مدیریت تکنولوژی و مهندسی صنایع و سایر گرایش‌های رشته مدیریت، مورد استفاده خواهد بود.

این کتاب در ۱۲ فصل و ۵ بخش سازماندهی شده است. در هر بخش به مجموعه‌ای از سؤالات بنیادی پیرامون نوآوری شبکه‌محور پرداخته شده است.

بخش اول: گذار از شرکت‌محوری به شبکه‌محوری (فصل ۱ و ۲)

بخش دوم: نمای باز نوآوری شبکه‌محور (فصل ۳ و ۴)

بخش سوم: چهار مدل برای نوآوری شبکه‌محور (فصل ۵ الی ۸)

بخش چهارم: جاری‌سازی نوآوری شبکه‌محور (فصل ۹ و ۱۰)

بخش پنجم: جهانی‌سازی و نوآوری شبکه‌محور (فصل ۱۱ و ۱۲)

بخش اول با پاسخ‌گویی به چند سؤال مبنایی آغاز می‌شود. «چرا شرکت‌ها باید خارج از مرزهای خود نوآوری کنند؟» و «منظور از تطابق با رویکرد نوآوری شبکه‌محور چیست؟» حتی ساده‌تر، «چرا باید به این موضوع توجه کرد؟». در این بخش توجه به خارج شرکت برای نوآوری به عنوان نیازی که موجب گذار از نوآوری شرکت‌محور به نوآوری شبکه‌محور می‌شود، توصیف می‌گردد. سپس مفهوم شبکه‌محوری تعریف می‌شود و مبانی نوآوری شبکه‌محور تشریح می‌شود. با استفاده از مثال‌‌هایی، وجود ویژگی‌های متفاوت نوآوری شبکه‌محور و نیاز شرکت‌ها برای ترسیم دقیق حوزه صنعت و سازمان خود به منظور شناسایی رویکرد نوآوری مناسب، مورد تأکید قرار می‌گیرد.

بخش دوم به دنبال پاسخ دادن به این سؤال است که نمای باز نوآوری شبکه‌محور به چه چیز شباهت دارد؟ در این راستا یک چارچوب مفهومی به منظور ساختاردهی به نمای باز نوآوری شبکه‌محور ارائه می‌شود. چارچوب پیشنهادی مبتنی بر دو بُعد مرکزی نوآوری شبکه‌محور است که عبارتند از (۱) ماهیت فضای نوآوری و نیز (۲) ساختار رهبری شبکه. مبتنی بر این دو بُعد، چهار مدل مبنایی برای نوآوری شبکه‌محور طرح‌ریزی شده است. همچنین سایر عوامل کلیدی در چارچوب مفهومی پیشنهادی شناسایی شده‌اند که عبارتند از: انواع مختلف بازیگران در نوآوری شبکه‌محور (تمامی نقش‌ها) و انواع مختلف فعالیت‌های مدیریتی نوآوری (نظام حکمرانی، حقوق مالکیت معنوی، نظام مدیریت و …) و زیرساخت شبکه.

بخش سوم به شرح دقیق چهار مدل نوآوری شبکه‌محور می‌پردازد. در هر بخش، از چارچوب مفهومی (که در فصل سوم پیشنهاد شد) برای تحلیل نقش‌های نوآوری، فعالیت‌های مدیریت نوآوری و زیرساخت شبکه، برای هر مدل به کار گرفته می‌شود. همچنین از مطالعه موردی برای بحث پیرامون مسائل پراهمیت استفاده شده است.

بخش چهارم به مسائل مرتبط با جاری‌سازی می‌پردازد‌. فصل ۹ با این سؤال آغاز می‌شود که «کجای نمای باز نوآوری شبکه‌محور برای شرکت ما مناسب است؟» در این راستا چارچوبی برای ترسیم زمینه نوآوری (شرایط محیط صنعت و کسب و کار، ویژگی‌های فناوری و بازار، اهداف نوآوری شرکت و منابع داخلی) به منظور تغییر فرصت‌های شبکه‌محور توسعه داده شده است. این چارچوب خطوط راهنمایی را برای مدیران تهیه می‌کند تا انواع متفاوت فرصت‌ها را ارزیابی کنند و فرصت‌هایی را که به بهترین نحو با راهبرد، قابلیت‌ها و منابع شرکت هم‌راستا است، شناسایی کنند. در فصل ۱۰ سؤالاتی مانند «حال که فرصت‌های مناسب شرکت را شناسایی کردیم، چقدر دقیق باید آماده شویم تا از این فرصت‌ها بهره‌برداری کنیم؟»، «چه قابلیت‌هایی را نیاز داریم؟» و «از چه شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد شرکت در این ابتکارات اجرائی استفاده کنیم؟» که به جنبه‌های متفاوت مرتبط با آماده‌سازی سازمان(فرهنگی، راهبردی، عملیاتی و …) برای نوآوری شبکه‌محور می‌پردازند، شرح داده می‌شود.

بخش پنجم محدوده را گسترده‌تر کرده و دلالت نوآوری شبکه‌محور بر ظهور اقتصادها را در نظر می‌گیرد. این سؤال پرسیده می‌شود که «انواع مختلف ابتکارات اجرائی نوآوری شبکه‌محور، چه فرصت‌هایی را برای شرکت‌های سایر کشورها مانند هند، چین، روسیه و برزیل ارائه می‌کنند؟» برخی از روندهای عمومی ظهور اقتصادها شناسایی شده و ظرفیت شرکت‌های این کشورها برای اتصال به مغز جهانی تحلیل گردیده است. فصل پایانی مجموعه‌ای از روش‌های تجربه شده و روش‌های مورد نیاز آینده را که ما از مطالعه رهبران نوآوری شبکه‌محور به دست آورده‌ایم، به مخاطبان پیشنهاد می‌دهد.

به ما ملحق شوید تا این سفر را با سؤالی که در ذهن مدیران ارشد است آغاز کنیم: «ما چطور می‌توانیم رشد سودآور پایدار داشته باشیم و چرا نوآوری برای رشد سازمانی مهم است؟»

علاقمندان جهت تهیه کتاب می‌توانند به فروشگاه کتاب دانشگاه علم و صنعت (جنب بانک ملت) و یا مرکز پخش این کتاب واقع در تهران، میدان انقلاب، خیابان روان مهر، کوچه درخشانفر، پلاک ۴ مراجعه کنند.