👈 یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم باید شناخت چالش‌ها و مسائل کلیدی کشور در سال جاری باشد. ظرفیت محدود نظام حکمرانی کشور و همچنین اصل تمرکز در استراتژی حکم می‌کند که دولت جدید به جای پخش کردن توان خود در جبهه‌های مختلف (اشتباه متداول افراد خیرخواه اما غیرهوشمند) توان تیم اصلی دولت و شخص رئیس جمهور را بر یک یا دو اقدام کلیدی در راستای حل یک ابرچالش #متمرکز کند. انتخاب این چالش #مهم‌ترین_تشخیص دولت می‌باشد.

👈 بی‌شک حوزه #اقتصاد حداقل در دو سال اول فوری‌ترین و مهم‌ترین حوزه برای تمرکز دولت می‌باشد. اما این تنها یک محدوده است و برای رسیدن به #ابرچالش تلاش بیشتری مورد نیاز است. آخرین گزارش بانک مرکزی نشاندهنده آن است که پایه پولی نیز در پایان اردیبهشت با ۶ درصد افزایش نسبت به فروردین، به حجم بالغ بر ۴۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. در واقع در ماه فوق‌الذکر بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان پول توسط بانک مرکزی چاپ شده است. این رشد ماهانه در ۱۴ ماه گذشته بی سابقه بوده است. حجم پول موجود در اقتصاد ایران با رشد نقطه به نقطه ۴۷.۲ درصدی در پایان اردیبهشت ماه به عددی بالغ بر ۶۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. در واقع این متغیرهای نشاندهنده آن است که دولت دوازدهم در سال ۱۴۰۰ پول زیادی به اقتصاد تزریق کرده است که بخشی از آن قطعاً برای انجام برخی وعده‌های غیر اصولی دولت بوده است.

👈 با توجه موارد فوق‌الذکر می‌توان پیش‌بینی کرد که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و به خصوص ماه‌های پایانی سال اقتصاد ایران یک #تورم_بزرگ را تجربه خواهد کرد که با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور بیشترین آسیب آن متوجه دهک‌های ضعیف جامعه خواهد بود. لذا می‌توان گفت بزرگترین چالش دولت سیزدهم در سال اول مهار یا ارائه راه‌حل برای این #ابرتورم خواهد بود. حل این مسئله نیاز به تمرکز توان دولت و گرفتن برخی تصمیمات سخت دارد که باید دید تیم اقتصادی دولت سیزدهم چه روشی را برای پاسخ به آن انتخاب خواهد کرد.