⭕️ خرید و تأمین مواد اولیه و تجهیزات در دنیای امروز با توجه به تنوع تأمین‌کنندگان به امری تخصصی تبدیل شده است. انتخاب مواد، شناسایی تأمین‌کنندگان، انتخاب تأمین‌کنندگان، تخصیص سفارش و عقد قرارداد، ارزیابی مستمر و … همه از کارکردهای کلیدی یک سیستمGPO خرید هستند و هر یک نیازمند دانش و مهارت بالایی می‌باشند.

⭕️ از آنجا که کسب تخصص در این امور برای سازمان‌ها بعضا سخت می‌باشد طی دهه اخیر سازمان‌هایی با نام سازمان‌های خرید گروهی ایجاد شده‌اند که در واقع سازمان‌ها می‌توانند امور خرید خود را به آنها برونسپاری کنند.

⭕️ سازمان‌های خرید گروهی که در ادبیات علمی به آنها به اختصار GPO می‌گویند از طریق تجمیع نیازمندی‌های خرید مشتریان خود قدرت چانه‌زنی خود در مقابل تأمین‌کنندگان را افزایش داده و امکان کسب تخفیف بیشتر و البته تضمین تداوم خرید و کیفیت آن را فراهم می‌سازند. این سازمان‌ها برای حفظ چابکی فاقد انبار بوده و صرفاً به صورت واسطه‌ای بین تأمین‌کننده و خریدار ایفای نقش می‌کنند.

⭕️ مهندسین سیستم و صنایع در تنظیم تصمیمات مربوط به سازمان‌های خرید گروهی و برنامه‌ریزی آن‌ها می‌توانند نقش قابل توجهی ایفا کنند. تنظیم میزان حق عضویت، قیمت‌ها و شرائط همکاری با خریداران و تأمین‌کنندگان موضوعاتی هستند که پتانسیل لازم جهت تعریف تحقیقات را دارا می‌باشند. در سال‌های اخیر تلاش‌های علمی خوبی در قالب مقالات و پایان‌نامه‌ها در این خصوص انجام شده است.

🌕 مقاله زیر یک تلاش علمی در این راستا می‌باشد که مطالعه آن را به علاقمندان توصیه می‌کنم:

📖 Ahmadi A, Pishvaee, M. S., Heydari M., (2018). How group purchasing Organisations influence healthcare-product supply chains? An analytical approach. Journal of the Operational Research Society, In Press.